Mall för företag i Falkenberg

Nedan följer en mall på hur en affärplan kan se ut för ett UF-företag.

Halländsk Passion UF har drivits utav tre elever från Samhällsprogrammet på Falkenbergs Gymnasieskola. 1 av 3 elever har valt kursen småföretagande B som omfattar 100 poäng. Alla tre har dock valt att arbete runt detta företaget i projektarbetet.

Annonsera billigt i Falkenberg

Vi ska producera och sälja rättvisa livsmedelsprodukter. Med hjälp av närodlade bär och frukter. Helt utan konserveringsmedel och tillsatser. Då vi också ska försöka göra stora miljöinsatser. Det ska vi göra genom att dra ner på utsläpp och transporter. Samtidigt utveckla våra produkter med fler smaker och sorter. Våra huvudsakliga försäljningsprodukter är idag äppelmos, saft och must. Vars hjärta kommer också från vår vackra västkust. Gjorda med stolthet och tradition. Som gått i arv från generation till generation. Vårt företag heter Halländsk Passion och har gjort annons & reklam i Falkenberg.

Primära mål för företaget i Falkenberg

Vårat primära mål är att vårat företag ”Halländsk Passion” ska vara ett vinstdrivande företag. Samtidigt som våra kunder blir mycket nöjda och med ett gott rykte. Även vara en symbol för närproducerat här i Falkenberg.
För oss företagare är det viktigt att vi lär oss mycket hur man etablerar ett företag och samtidigt har kul.

Sekundära mål under verksamhetsåret:

– Att vi ska utöka vårat sortiment och göra mer sorters saft, alternativt sylt eller must.

– Skaffa oss kontakter inom Falkenberg och inom näringslivet och bygga upp ett kontaktnät för eventuell fortsatt satsning inom företaget.

– Att kunder ska vara så nöjda att dom vill köpa mer även om lagret skulle vara slut.

Marknaden och kunderna:

Den grupp vi inriktar oss på är miljömedvetna och kunder som vill ha närproducerat. Naturligtvis inriktar sig också till ”saft och mosälskare”, som gammal som ung.

Marknaden är ganska hård tror vi. Det finns mycket saftföretag som täcker hyllorna i livsmedelsbutikerna. Saften där är ofta sådana som förekommer runt om i hela Sverige. D.v.s. att företaget som producerar saften distribuerar sin produkt runt om i hela Sverige. Det finns ekologiska men sällan närproducerade saftprodukter. Därför tror vi att vi är unika.

Produkten/Varan:

Saften vi producerar är närproducerad och handgjord. Ingredienserna vi använder oss av är simpla och som vem som helst kan få tag i. Saften innehåller endast socker, vinsyra, rabarber och citroner.
Äppelmoset är lika närproducerat. Äpplena där är från Falkenbergs utkant och handplockade. Vi har endast tillsatt aminosyra och socker i denna produkt. Och därför gör den också väldigt naturlig

Själva saften ska vi ha i i patentflaskor som vi ska sätta på en etikett som förställer en gammaldags och lantlig etikett. Vi ska sälja äppelmoset i burkar med ungefär samma design och med ett liknade lock som förekommer i flaskorna.

Konkurrenter/Konkurrensmedel och Marknadsföringsåtgärder

Våra konkurrenter är naturligtvis andra företag som gör saft så som Bob, Fun Light osv. Också lite mer ekologisk saft och andra närproducerade saftprodukter. Exempel är Icas Ecosaft osv. Deras övertag är att dom är redan etablerade på marknaden, och kan sälja saften för lite mindre pga av deras produktion är billigare. Våra argument för att kunden ska välja just oss är att man vet vad man får. Det vi har i saften är sådant alla kan få tag i och inget konserveringsmedel, eller E-nummer. Dessutom är den närproducerad och handgjord. Det tycker iallafall vi är ett tyngre försäljningsargument.

Vi ska marknadsföra oss som närproducerande och miljövänligt företag. Vi ska också marknadsföra som ett företag i Falkenberg med en väldigt god saft.

Hur vi ska göra detta?

Vi ska bygga en monter som påminner om det och även ta personlig kontakt och berätta om vårat företag och våran saft.

Vi har också provsmakning på saften så att kunden redan innan är nöjd med produkten innan de köper den. Det är ju trots allt en viktig punkt för oss. Att vi ska ha 100% nöjda kunder.

Händelser för Halländsk Passion UF

Man brukar humoristiskt säga att man kom på idéen när man vaknade mitt i natten. Men för Halländsk Passion UF är detta inte bara humoristiskt utan sant också. Det var så ägaren fick idéen om att utnyttja sin mormors gamla rabarber- och saftrecept. Saften hade han druckit under hela sin barndom och hade alltid haft saften som favorit och alla han visste tyckte bra om den. Han spred sin idé till de andra i gruppen och från att vara nära på sälja saker som läsk förslutningar, chips och Mac Book fodral så var vi helt plötsligt ett företag som helhjärtat satsade på saft. Vi började tänka om vilka positiva saker vi kunde använda oss av. Vi alla i gruppen blev mer intresserade av närproducerat från Falkenberg och miljövänligt. Vi tog reda om fakta om närproducerat och jämförde omgivningens tankar om närproducerat och jämförde med våra och vi märkte att de var väldigt lika.
Sagt och gjort och vi började planera hur vi skulle lägga upp allt. Från produktionen till försäljning. Vi hade lite bråttom för att när vi väl kläckt idén så var det mitten av september och rabarberna var som mognast men vilken dag som helst kunde dom tappa smak och färg. Så för oss brann det lite i knutarna och vi tog vara på rabarberna innan vi egentligen hade gjort något alls med papper och rådgivning. Man kan säga att vi tog en chansning.
Vi bestämde oss för att hitta en dag och göra all saft som vi skulle behöva under vintern. Vi gjorde ungefär 60 liter. Vilket skulle räcka till cirka 120 flaskor. Så vi beställde 120 flaskor ifrån ett företag som producerar och säljer flaskor. Vi tog inte de billigaste för att vi hittade mer vackra och en lite mer lantlig känsla av Falkenberg och Halland.
Dagarna gick utan att det egentligen inte hände så mycket tills vi kom på att vi skulle bredda vårat sortiment med att även producera äppelmos. Detta skulle vara en produkt som vi skulle kunna sälja till saften eller om det nu fanns intresse. För saften var fortfarande vår huvudprodukt.

Ganska strax efter vi gjort äppelmoset så var det dags för att sälja de vi gjort. Vårt första försäljningstillfälle var här på skolan när skolan hade öppet hus. Det var inte så mycket folk som vi hade tänkt oss men försäljningen tyckte vi gick ganska bra ändå. Då många blev intresserade när de såg vår monter och vårt upplägg. Många kom fram och pratade med oss och gav oss idéer och komplimanger för vårt jobb. Många blev väldigt förtjusta i våra flaskor och det var vår idé. Så det var värt de extra pengarna vi la på flaskorna.

Boende var företaget

Boendet som vi hade var hemma hos varandra i våra bostäder i Falkenberg. Det var et bra och billigt sätt att göra för att se till att inte våra utgifter och kostnader blev för höga. Valet var ganska självklart då kontor skulle vara alldeles för dyrt. En annan idé skulle vara att hitta ett billigt hotell i Falkenberg att använda som arbetsplast eller kontor. Men inte ens det var aktuellt då våra eget boende dög bra, och var helt klart ett billigt alternativ.
Hitta billigt boende i Falkenberg

Shopping i Falkenberg

Tätt efter försäljningen på skolan så fick vi erbjudande att ställa upp på julskyltningen i Falkenberg. Där vi hade oerhörd otur med vädret. Det regnade och blåste så det var ganska glest med folk på gatorna. Men ändå sålde vi ganska mycket och hade bara några flaskor kvar att sälja innan vi hade kommit över tröskeln alltså nollpunkten dvs kommer man över den punkten så allt man säljer efter den är ren vinst. Shopping var denna dag mycket bra pga av julskyltningen.

Efter julskyltningen då vi inte sålde så mycket som vi tänkt så började vi höra runt med nära och kära om att köpa vår saft och mos mitt under deras sshopping i Falkenbergs butiker. Detta verkade vara ett genidrag. Många ville gärna köpa vår saft och vårt mos så vi tog med till skolan och sålde där och det var då vi kom över nollpunkten och det såg lovande ut inför UF-mässan som vi hade sett i fram emot en lång tid.

Så kom också den dagen som UF-mässan var på och det var större än vi vågat tro och ännu mer folk än vi trodde. Vi tänkte att vi kör allt på ett kort och låter människor som besökte mässan smaka på våran saft och därför locka fler kunder att köpa. Det visade sig vara framgångsrikt då fler kom till vår monter och kollade, frågade, gav idéer och sa vad vi gjort bra och vad de tyckte vi skulle satsa på.
Vi gjorde också en marknadsundersökning för att kolla prognosen för att producera saften och marknadsföra den som närproducerad och från Falkenberg. Om folk brydde sig eller om det är prislappen som är den största faktorn när man handlar.